II.DÜNYA SAVAŞININ AFİŞ VE POSTERLERİ
İkinci Dünya Savaşı, İnsanlık tarihinde büyük felaketlere yol açmış büyük bir savaştır. 1939-1945 tarihleri arasında gerçekleşen ve 65 milyonun üzerinde insanın ölümü ile sonuçlanan savaş, tarihe kara bir leke olarak geçmiştir. İkinci Dünya Savaşı ile salgın hastalıklar patlak vermiş, ekonomik krizler ortaya çıkmıştır. Ayrıca ülke sınırlarının yeniden belirlenmesine neden olmuştur. Bu bakımdan insanlık tarihi açısından en büyük felaketlerden ve savaşlardan biri olmuştur. Aradan 75 yıl geçmesine rağmen hala etkileri devam eden bir savaş olup savaşın ağır bilançosu son derece ürkütücüdür. Bunu bu sunumda konu aldığımız, o dönemde çıkan poster ve afişlerin konularını inceleyerek anlayabiliriz.
Feminist hareketin yükselişe geçmesi ile sembol olan poster. Günümüzün sembol fotoğraflarından olan “We Can Do It” (“Yapabiliriz”) posteri 1942 yılında ilk kez boy gösterdiğinde halk arasında pek yaygın değildi ve yalnızca küçük bir grubun ilgisini çekmişti. 1980’lerde feminist hareketin popülerlik kazanması ile birlikte postere gösterilen ilgi de arttı.

‘’Uncle sam wantsyou.’’ Belki de Amerikan tarihinin en ünlü afişidir. James MontgomeryFlagg tarafından, 1917'deki İngiliz LordKitchener’ın posterine dayanan Sam Amca’nın ünlü fotoğrafı tasarlandı. Flagg, kendi yüzünü sam amca için model olarak kullandı ve WalterBotts poz için kameranın karşısına oturdu. ABD için başkasının savaşmasını istemediğini belirten Sam Amca, savaşı kişisel bir haçlı seferi haline getiriyor ve bizzat "sizin" savaşmanızı istiyordu.
‘’Looselipssinkships.’’ Vatan toprakları yakınında savaşmanın en önemli yönlerinden biri gizlilikti. SeymourGoff’unSeagramDistillery'deki çalışanlar için tasarladığı bu poster, insanları, deniz yolculuklarında batırılmalarını engellemek için tasarlanan korku temelli propagandanın tipik bir örneğidir.

‘’Be sure you have correct time.’’ Irkçı propaganda, memleket cephesi ile sınırlı değildi. Bu Amerikan posteri, saatlerinin üç mihver liderinin karikatürleri kullanılarak senkronize edildiğinden emin olmak için yapılmıştır. Tojo sırıtan bir canavar gibidir ve Mussolini klişeleşmiş bir Afrikalı kabile şeyhi gibi görünür. Düşman oradadır, onları ezmek için doğru zamanı beklemeyi ve hepsini o an geldiğinde haklamanın önemini yansıtır.
‘’Bataandeathmarch poster.’’ Bataan ölüm yürüyüşü, savaştaki her olaydan daha fazla olarak, Japonların yok edilmesi gereken barbar canavarlar olduğu Amerikan görüşünü katalize etti. Binlerce Amerikalı ve Filipinli mahkum, az miktarda yiyecek ve suyla acımasızca yaklaşık 60 kilometrelik zorlu bir yürüyüş sırasında hayatını kaybetti ve olayın haberleri 1944'te ABD'ye ulaştığında, Japon nefretini alevlendirmek için propaganda aracı olarak kullanıldı.
’Hitler rides in theemptyseat.’’ Yurttaki savaş, cepheye sağlanabilecek her fedakarlığın yapılmasına bağlıydı. Araba sürmek kadar basit bir şey bile çok büyük önem taşıyordu, çünkü kendi başına araç süren her insan, bir tanka ya da uçağa lazım olan benzini harcıyordu. "tek başınıza sürerek, savaş çabalarına zarar verdiniz ve Hitler’e yardım ettiniz."
’Be a hero.’’ Sovyetler birliği, ikinci dünya savaşı sırasında, erkekleri savaşa katılmaya ve anavatanları için fedakarlığın değerini göstermeye teşvik eden çok çeşitli afişlere sahipti. Bu afiş, öne çıkan ve karısını veya annesini geride bırakan bir askeri ve "bir kahraman ol!" yazısını içerir.
’Stop thismonster!’’ Bu poster birçok tarzı birleştirerek savaşı, her işçi için kişisel hale getirirken, düşmanı, eğer işçiler izin verirse Amerika'yı yok edecek iki başlı bir canavar olarak tasvir eder. Bu senaryonun gerçek olmamasını sağlayacak en önemli şeylerden birisi işçilerin gayretleridir, der.
’Sowiewirkämpfen.’’ Mihver kuvvetleri, İkinci Dünya Savaşı'nda propaganda afişlerini geniş ölçüde kullandı, ancak Almanya, ana vatanını müttefik ülkelerde olduğu gibi harekete geçirmedi, Nazi Almanya’sı 1943 yılına kadar topyekün savaş kavramını benimsemedi. Joseph Goebbels, 1943 yılından itibaren topyekün savaşa yüzünü döndürdü. Sivil savaşüretimi için, "tıpkı savaşan asker gibi, sen de zafer için çalışmalısın!"
‘’Fightingfilipinos.’’ 20. yüzyılın başlarında, Filipin isyanı sebebiyle Filipin karşıtı duygular ABD'de yüksek seviyedeydi. Ada ulusunun Japonya tarafından acımasız boyun eğdirilmesi Amerikalıları şok etmişti. Bunun gibi posterler, Filipinli halkın Japonlara karşı cesaretini ve mücadelesini vurguladı.
‘’Catchhimwith his panzersdown.’’ABD'deki büyük Alman-Amerikan nüfusu nedeniyle, alman halkını, Japon halkına yapıldığı gibi resmetmek uygun değildi. Müttefik posterler, Hitler'i ve diğer Nazileri posterlerine konu ettiler ve alman ulusunu bütününe kapsayan karikatürlerden çoğunlukla kaçındılar.
‘’Everybulletmeans an enemykilled.’’ Bir mermi dediğin iki
lira ulan!
Sovyet afişleri, diğer müttefik posterlerinden çok daha fazla öldürmeyi yüceltiyordu. Bu afişte sırıtan bir Sovyet askeri, elinde bir avuç mermi kovanı tutmaktadır ve en önemlisi de ardında ölü Nazilerin mezarları vardır. "işte böyle dövüş: Her kurşun, bir düşmanın öldüğü anlamına gelir." mesaj açıktır, mermilerin hepsi hedefi bulmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder